Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014


Η ενίσχυση της «διδακτικής» με την Ψυχολογία

Είναι εξαιρετικά θετικό  το γεγονός πως οι καθηγητές σήμερα ενδιαφέρονται για την «διδακτική» δηλαδή την τέχνη και τεχνική της διδασκαλίας, μαθαίνοντας την μέσα από μια συστηματική γνώση που έχει πλέον δημιουργηθεί από τους επιστήμονες που ασχολήθηκαν ειδικά μαζί της, από τον 17ο αιώνα μέχρι σήμερα.
Η βασική ιδέα είναι πως η «διδακτική» συνίσταται σε μια διαδικασία, όχι απλής μεταφοράς γνώσης από τον «δάσκαλο», αλλά και δημιουργίας προϋποθέσεων ώστε να περάσει η γνώση αυτή στον «μαθητή». Οι καθηγητές γνωρίζουν από την εμπειρία τους πως αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο (το αντίστοιχο στην Επικοινωνία αναφέρεται ως : το μήνυμα που εκπέμπεται δεν είναι και το μήνυμα που λαμβάνεται). Γιατί μπορεί ο καθηγητής να είναι εξαιρετικός «διδάσκων», αλλά να μην τα πηγαίνει καλά με την επικοινωνία και την δημιουργία των προϋποθέσεων που ανάφερα πιο πάνω. Μεγάλο το θέμα και δεν προτίθεμαι να το εξαντλήσω εδώ.
Εκείνο στο οποίο έχω πρόθεση να σας επιστήσω την προσοχή, είναι σε έναν πολύ σημαντικό παράγοντα που χρειάζεται στην διαδικασία της «διδακτικής» χωρίς τον οποίο η όλη προσπάθεια δεν φέρνει κανένα αποτέλεσμα. Ο παράγων αυτός είναι η Ψυχολογία, του διδάσκοντα και του διδασκομένου. Σήμερα πλέον όλοι γνωρίζουμε και χρησιμοποιούμε ανάλογα τον όρο αυτόν, ακόμη και στο … ποδόσφαιρο (η  ψυχολογία της ομάδας δεν είναι καλή, αντεστράφη η ψυχολογία και από νικητές έγιναν ηττημένοι κλπ.).
Επειδή «η ψυχή κινεί το σώμα» (του εγκεφάλου συμπεριλαμβανομένου), είναι πολύ χρήσιμο να ξέρουμε τι συμβαίνει στην ψυχή του καθηγητή και των μαθητών του μέσα στην τάξη, για να πετύχουμε την μέγιστη απόδοση της  «διδακτικής» διαδικασίας και της χρήσης όλων των εργαλείων που προσφέρονται. Προφανώς, δεν χρειάζεται ο καθηγητής να γίνει ψυχολόγος, ούτε να κάνει ψυχανάλυση στους μαθητές. Όμως χρειάζεται να μπορεί να χρησιμοποιήσει το βασικότερο εργαλείο της ψυχολογίας, που είναι η «Ενθάρρυνση» δηλαδή η αύξηση του θάρρους στους μαθητές.
Η «Ενθάρρυνση» ως ο πιο αποτελεσματικός τρόπος μείωσης του «φόβου» για κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα είναι κάτι που διδάσκεται και που μπορεί να αποτελέσει μια εξαιρετική ικανότητα για τον καθηγητή που ενδιαφέρεται να «διδάσκει» και όχι απλά «να κάνει μάθημα». Αυτό θα αποτελέσει μια «προστιθέμενη αξία» στον καθηγητή, στις ήδη υπάρχουσες ικανότητες που διαθέτει, που όμως θα τον διαφοροποιήσει σημαντικά από όλους τους άλλους καθηγητές που και εκείνοι ξέρουν απλά «να κάνουν» μάθημα.



Η διδασκαλία της μεθόδου της «Ενθάρρυνσης» γίνεται με την εμφάνιση διαφανειών Power Point και με ανάλυση από εμένα ως εισηγητή του σεμιναρίου. Η συζήτηση κατά την διάρκεια της εισήγησης αλλά και στο τέλος της, ολοκληρώνει την εκπαίδευση, μέσα από απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα, εφαρμογής της μεθόδου ακόμη και στις πλέον δύσκολες περιπτώσεις μαθητών και διευκρινίσεις σε όλες τις απορίες που θα εκφραστούν.
Μετά, μέσα στην αίθουσα, ο καθηγητής πραγματικά δημιουργεί ένα νέο περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την ενθάρρυνση, ακόμη και των μαθητών που μέχρι τότε δεν ανταποκρίνονταν επαρκώς, αυξάνοντας έτσι την απόδοση τους και διευκολύνοντας τους να εξελιχθούν και να πετύχουν εξαιρετική πρόοδο.

Για τον σκοπό αυτόν, έχω δημιουργήσει το σεμινάριο «Η Τέχνη της Ενθάρρυνσης στην Διδασκαλία» που απευθύνεται σε όλους τους ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στους καθηγητές τους, αφού αυτοί είναι εκείνοι που με την ποιότητα στην διδασκαλία τους, διαφημίζουν, προωθούν και επιβεβαιώνουν την φήμη του φροντιστηρίου. Μάλιστα, προσφέροντας ταυτόχρονα μια σημαντική διαφοροποίηση από όλα τα άλλα φροντιστήρια που ακόμη απλά, «κάνουν μάθημα». 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου